O tom, čo je SEO, si sa mohol dozvedieť v našom minulom článku a jeho praktické využitie nájdeš vo webinári MarketAir s hosťom Filipom Škultétym. SEO má však aj svoju “temnú” stránku, a to v podobe zakázaných techník. Vieš, čo je v súlade s pravidlami a za čo ťa naopak Google potrestá? Ešte pred tým, ako sa do SEO pustíš, by si mal mať dôkladne preverené, ktorým taktikám sa oblúkom vyhnúť. Pripravili sme pre teba výber tých najčastejších.
White Hat SEO a Black Hat SEO
SEO môžeš robiť dvoma spôsobmi – White Hat SEO a Black Hat SEO. Fun-factom je, že svoje názvy dostali z westernových filmov, kde hlavný hrdina nosil tradične biely klobúk a záporák naopak čierny.
Pod White Hat SEO si môžeš predstaviť všetky poctivé techniky, ktoré sú v súlade s pravidlami vyhľadávačov. Medzi ne patrí tvorba originálneho obsahu alebo analýza kľúčových slov a linkbuilding. Tento typ SEO je prospešný pre vyhľadávače aj webstránky, pretože posilňuje a odmeňuje relevantný obsah.
Záporný hrdina SEO sveta, Black Hat SEO sa zas zameriava na zakázané, klamlivé a podvodné techniky. K tým sa marketéri niekedy uchyľujú, aby svoj web dostali na prvé priečky vyhľadávačov. Je to však prechádzka po tenkom ľade, pretože Google tieto taktiky trestá.
Najbežnejšie Black Hat SEO techniky
Nákup backlinkov
Linkbuilding je v SEO mimoriadne dôležitý. Kvalitné a relevantné odkazy zvyšujú traffic a dávajú Googlu signál, že tvoj web je dôveryhodný.
Tieto spätné odkazy by si tvoj web mal získať prirodzene, prípadne o nich môžeš dodatočne požiadať stránky, ktoré ťa spomínajú. Druhou, no nie práve etickou možnosťou je zaplatiť rôznym webom, aby odkazovali na tvoju stránku.
Google vo všeobecnosti nákup odkazov nepodporuje a tvoj web to môže negatívne ovplyvniť. Akceptuje len malé množstvo zakúpených backlinkov, ak ide o bežnú súčasť marketingových aktivít. Musíš si však zachovať transparentnosť a tieto odkazy označiť ako sponzorované. Podrobnosti nájdeš priamo v Google Webmaster Guidelines.
Keyword stuffing
Tento výraz označuje umelé prepĺňanie webu kľúčovými slovami. Trefne použité kľúčové slová prinesú tvojej stránke pozitívne výsledky, no treba na nich ísť s mierou. Ich prehnané opakovanie je nielen neprirodzené na čítanie, ale aj negatívne hodnotené algoritmami Googlu.
Optimálne by malo kľúčové slovo tvoriť 1 až 2 % textu, čiže v odseku so 100 slovami by sa malo objaviť aspoň raz, no nie viac než dvakrát. Tento pomer je pre Google algoritmy postačujúci a pre čitateľa ľahko stráviteľný.
Skrytý text
Táto technika bola populárna hlavne pred niekoľkými rokmi, keď bolo SEO ešte v začiatkoch. Niektorí marketéri ju však využívajú dodnes. Text zafarbia rovnakou farbou ako je pozadie stránky a veľkosť písma nastavia na 1, prípadne aj 0. Takéto odseky potom vyplnia kľúčovými slovami a umiestnia ich na voľné miesta webu, napríklad na bočné a spodné okraje. Aj táto metóda porušuje všeobecne platné Google’s Webmaster Guidelines.
Cloaking
Cloaking je taktika, ktorá ukazuje používateľom rozdielny obsah, než vyhľadávačom. Je komplikovanejšia, než predošlé a preto si vyžaduje istú programátorskú zručnosť. Jedným z najpoužívanejších trikov je poskytovanie stránky s HTML textom a kľúčovými slovami pre Google. Na tej istej stránke sa však bežnému používateľovi zobrazia napríklad obrázky.
Čo hrozí tvojmu webu ak používaš zakázané SEO taktiky?
Ako sa vraví, “Nie je všetko zlato, čo sa blyští”. Na toto by si mal pamätať aj pri optimalizovaní svojej stránky. Zakázanými SEO technikami vieš síce Google a návštevníkov oklamať, trvá to však len krátkodobo.
Výrazne nižšia návštevnosť
Akonáhle algoritmy vyhľadávača rozpoznajú, že sa ho snažíš manipulovať, zasiahne. Tvoju stránku nebude zobrazovať vo výsledkoch vyhľadávania, pre potenciálnych návštevníkov sa stane prakticky neviditeľnou a príde tak o traffic. Straty v organických výsledkoch tak budeš musieť nahradiť platenými reklamami.
Zlý obraz v očiach návštevníkov
Články umelo presýtené kľúčovými slovami, či skrytý text splývajúci s pozadím. Sám asi tušíš, že takéto techniky nie sú práve najlepšou vizitkou. Nezabúdaj na to, že SEO by malo zohľadňovať aj User Experience (UX), teda uživateľskú skúsenosť. Tá by mala byť čo najpríjemnejšia. Preto radšej siahni po overených technikách, ktoré ľudí neprinútia z tvojho webu odísť.