Over 10 years we helping companies reach their financial and branding goals. Onum is a values-driven SEO agency dedicated.

CONTACTS
Vzdelávanie

Čo je branding a na čo sa pri ňom zamerať?

zosit s napisom branding

„Vaša značka je to, čo o vás ľudia hovoria, keď nie ste v miestnosti.” Slávne slová Jeffa Bezosa o brandingu sú možno nadnesené, no ich pointa dokonale zachytáva podstatu budovania značky. Vytvoriť o svojom brande obraz, ktorý sa ľuďom vryje do pamäti, nie je jednoduché. Existuje na branding overený recept?

Čo si predstaviť pod pojmom branding?

Napadne vám pri konkrétnej farbe konkrétna značka? 
Evokuje vám nejaký brand istú vlastnosť, či posolstvo? 

Ak áno, ide o výsledok úspešného brandingu. Brand tvorí všetko, čo vám pri mene značky napadne: názov, logo, slogan, farebná škála, tone-of-voice, maskot a mnoho ďalšieho.

Branding – v slovenčine budovanie značky – by teda nemal chýbať v žiadnej marketingovej stratégii. Pomocou brandingu vytvárame jedinečnú identitu, vďaka ktorej si nás ľudia zapamätajú a obľúbia. V minulosti sme si ukázali príklady značiek s úspešnými brandingovými kampaňami.

Aké má branding výhody?

  • Rozpoznateľnosť značky – Našu značku ľudia rozpoznajú v priebehu sekúnd a získame tak prirodzenú výhodu oproti konkurencii.
  • Jednoduchšie vytváranie kampaní – Reklamy, ktoré spája rovnaký prvok do seba ľahko zapadajú. Na brande môžeme stavať a nadväzovať na neho roky. Aj kampane, ktoré sa opakujú u všetkých na trhu – Vianoce, Black Friday môžeme poňať v rámci nášho typického brandu a tak sa odlíšiť.
  • Vyššia dôveryhodnosť značky – Ľuďom vďaka brandingu prinášame našu hodnotu a posolstvo. Dlhodobým brandingom si dokážeme vybudovať dôveru a našu značku stabilizovať.

Brand verzus Performance

Branding je beh na dlhé trate. Výsledky sa dostavia často až po rokoch neustáleho budovania značky pomocou kampaní a tvorby kontentu.

Na druhej strane, performance marketing je veľmi dynamický. Dokáže naše kampane dostať k ľuďom prakticky cez noc. Jeho efekt je však krátkodobý. Sú to dlhodobé stratégie ako práve branding, ktoré ukotvia našu značku v povedomí stálych aj potenciálnych zákazníkov na mesiace až roky.

Akými prvkami môžeme definovať náš brand?

Neexistuje jedna overená taktika, ktorá zázračne funguje pre všetky značky. Vo všeobecnosti sa však pri brandingu môžeme upriamiť na tieto prvky:

  1. Personálny branding

Mnohé značky postavili svoj brand na konkrétnom človeku alebo známej osobnosti. Značka týmto získa ľudskú tvár a pôsobí osobnejšie.

Táto metóda brandingu však prináša isté riziko. Povedzme, že tvárou nášho produktu je celebrita, ktorá zo dňa na deň stratí dôveru kvôli kontroverzii, či škandálu. Negatívne následky si odnesie aj náš brand.

ukazka brandovej spoluprace medzi firmou a znamou osobnostou
Adobe dlhodobo spolupracuje s Billie Eilish
  1. Produktový branding

Ako už vyplýva z názvu, ide o typ brandingu postavený na produkte. Akú vlastnosť nášho produktu, či služby chceme verejnosti prezentovať? Čím sa odlišuje? Podľa čoho si ho majú ľudia zapamätať?

Môže ísť o tradičný produkt overený generáciami zákazníkov, ktorý predáva sám o sebe. Branding môžeme tiež postaviť na jedinečnom výrobku, či službe, ktorú ponúkame výhradne my. Upriamiť sa môžeme aj na originálny dizajn a zloženie.

  1. Vizuálny branding

Predstavme si, že kráčame uličkou supermarketu s čokoládami. Väčšina obalov sa zlieva do hnedej, no fialová Milka nám hneď udrie do očí. V minulosti sa dokonca vyhrážali súdnym procesom inému výrobcovi čokolády, ktorého obaly mali podobný odtieň ako ich typická trademarková fialová.

dve cokolady s podobne farebnym obalom
Farebné prevedenie je podobné,
aj keď sa graficky čokolády výrazne líšia

Podobným príkladom je Telekom, ktorý si za roky vybudoval silnú asociáciu s magentovou farbou. Vďaka magentovým prvkom v reklame hneď vieme o akú značku ide, nemusí ani zaznieť jej meno. Vizuálny branding je jednoduchou, no overenou brandovou stratégiou, ktorú rozhodne netreba podceňovať.

  1. Image branding

Pri brandingu je dôležitý samotný image našej značky. Mnohé značky si ho preto sami definujú. Brandom O2 je férovosť, u Coop Jednoty sú to domáce slovenské potraviny a Lidl má zas Jednotku v čerstvosti.

Na čom si zakladáme? Aký je náš štýl komunikácie? Čo je posolstvom, ktoré chceme spoločnosti odovzdať? Odpovede na tieto otázky nám pomôžu vybudovať brand so silným a originálnym odkazom.

Spôsobov, ako vybudovať silný brand je veľa. Každá značka si volí svoju vlastnú stratégiu, no tie úspešné spája jeden spoločný prvok. Konzistentnosť! V kombinácii s originálnym a kreatívnym prístupom tvoria skvelý základ pre zapamätateľnú a obľúbenú značku, ku ktorej sa ľudia budú vracať.

Author

DMC team