Over 10 years we helping companies reach their financial and branding goals. Onum is a values-driven SEO agency dedicated.

CONTACTS
Vzdelávanie

10 rokov budovania brandu Digital Marketing Clubu

V Digital Marketing Clube sme v decembri 2021 oslávili už 10. výročie. Za túto dobu sme si prešli dlhou cestou. Niektoré veci sa zmenili, ako napríklad logo a vizuál projektov, no niektoré zostali rovnaké ako na začiatku. Ako sme budovali naše meno, keď nás ešte nikto nepoznal? Čo by sme dnes spravili inak? Čaká nás v budúcnosti rebranding? Týmito otázkami sme vyspovedali nášho zakladateľa, Jaroslava Vojtechovského.

Na úvod by si nám mohol povedať, ako to celé vzniklo. Ako a prečo si založil Digital Marketing Club?

Prišli za mnou študenti Fakulty managementu s tým, či by som im mohol dať potvrdenie o praxi, keďže v rámci mojich marketingových predmetov už počas štúdia pracovali na rôznych projektoch pre reálnych klientov. Táto prax by im mohla pomôcť na pohovoroch si nájsť lepšiu prácu. Vtedy mi napadlo, že by bolo fajn vytvoriť študentom väčší priestor na prax, aby by sa mohli prakticky vzdelávať v oblasti, ktorá im je blízka a naštartovať tak rýchlejšie svoju kariéru.

Mal si už pri zakladaní predstavu, čo chceš z DMC vybudovať?

Zámer bol krátkodobý a jednoduchý. Mojim cieľom bolo dať študentom priestor sa rozvíjať, no nemal som žiadnu konkrétnu dlhodobú víziu. Už vôbec som neplánoval, že projekt takto narastie a vydrží 10 rokov. Keď sa ohliadnem späť, DMC určite predčilo moje očakávania.

Prvotný cieľ bol teda krátkodobý a menil sa počas toho, ako ste rástli. V čom vidíš najväčšie zmeny oproti tomu, ako ste fungovali na začiatku?

DMC začalo ako digitálna agentúra. Členstvo pre študentov sa viazalo na akademický rok, pričom teraz už fungujeme neobmedzene bez ohľadu na štúdium. Pracovali sme pre klientov, študenti robili na reálnych projektoch firiem a takto naberali prax. Časom sme začali vytvárať vlastné projekty –  konferencia, Marketingovica, webináre a členovia zistili, že ich to baví viac.

Prečo preferovali práve vlastné projekty?

Za prvé to pre nich bola menšia zodpovednosť. DMC tvorili a tvoria ľudia, ktorí tu naberajú prvé skúsenosti a pri vlastných projektoch necítili taký tlak, ako pri zákazkách od firiem. Druhým dôvodom, rovnako dôležitým, bola voľnosť a možnosť sa kreatívne realizovať. Všetky projekty, na ktorých sme počas 10 rokov robili, sú dielom našich študentov, ktorí sa nebáli experimentovať a prichádzať s novými nápadmi.

Ako ste vyberali názov? Keby si DMC zakladal dnes, zmenil by si ho?

Názov bol prvotný. Bol to môj návrh. Chceli sme niečo jednoduché, z čoho by bolo jasné, kto sme. A keďže sme boli klub študentov, ktorí primárne robili digitálny marketing, spojili sme tieto dva prvky. Dnes by som však určite volil iný, menej generický a viac autentickejší. Vtedy som však nevedel, že takto narastieme a budeme tu aj o 10 rokov.

A ako to bolo s logom? Čo symbolizuje?

Dnešné logo je kombináciou dvoch prvkov. Sieť symbolizuje spojenie – sieť ľudí a plameň zas predstavuje zápal a nadšenie pre vec. Takže naše logo predstavuje spojenie nadšencov. Logá za tie roky prešli postupným vývojom, v podstate sa študenti na nich učili, nad niektorými sa teraz už aj pousmejeme. Najviac sme používali  tieto štyri.

vyvoj loga digital marketing clubu

Logá Digital Marketing Clubu v rokoch 2011 až 2021

Po nejakom čase sa DMC začalo dostávať do povedomia agentúr a marketérov. Ako sa budovalo meno v úplných začiatkoch, keď projekt ešte nikto nepoznal?

Stálo to na pracnom oslovovaní ľudí. Využil som kontakty, ktoré som mal vďaka rokom v marketingu. Písal som maily marketérom, agentúram, a zároveň som oslovoval nových študentov, ktorí sa k nám časom pridali. Do budovania mena sme investovali obrovské množstvo času, no postupne sme zbadali prvé výsledky.

Kedy nastal zlom a cítil si, že marketéri a agentúry DMC poznajú?

Do povedomia sme sa dostali organizovaním eventov. Najviac ľudí si nás zafixovalo s prvými webinármi a konferenciami, čo nám výrazne uľahčilo prácu. Dostali sme grant od Google, začali sme spolupracovať s ADMA. Neboli sme viac neznámym brandom a postupne sme sa vypracovali natoľko, že keď sa dnes povie Digital Marketing Club, agentúry už prirodzene vedia, kto sme. Sú ochotní spolupracovať, mentorovať, či prednášať na konferenciách. 

Považuješ niektorý rok za prelomový?

Spomínaný zlom prišiel síce skôr, no najviac pamätným bol doposiaľ akademický rok 2018/2019. Zomlelo sa toho vtedy veľa, začali sme s Marketingovicou a v marci 2019 sme získali Digital Pie za výnimočný prínos v digitálnom marketingu.

Pamätáš si ešte začiatky Marketingovice, ako vznikla?

Vznik Marketingovice je celkom vtipný príbeh, pretože vznikla úplne spontánne. Vtedy sme mali len sériu konferencií a každá z nich mala svoj názov. Vymýšľali sme teda vtedajší názov a z ničoho nič padol návrh “Marketingovica”. Strašne sa nám to slovo páčilo. No na druhý deň, keď sa nám to uležalo v hlavách, sme si museli priznať, že to nebolo presne to, čo sme pre konferenciu hľadali. Ale bol to mega názov pre nejaký iný event, viac uvoľnenejší, ktorý však dovtedy neexistoval. A preto sme vymysleli koncept networkingovej párty pre marketérov, ktorý sme postavili a vymysleli celý okolo názvu.

V čom vidíš za 10 rokov najväčší posun z pohľadu značky?

Brand sa samozrejme posunul, no všetok progres vychádzal zvnútra. V prvom rade nastal posun v kvalite – od lepších eventov až po grafiku a texty. Je to tým, že študenti majú dnes oveľa viac možností, než na začiatku. Majú mentorov, kurzy, workshopy, ale aj prísne udeľovanie bodov, čo ich ženie vpred. Tým, že stúpla naša interná organizačná úroveň, stúpla aj úroveň celej značky. Veľký vplyv na to, ako sme vnímaní, má aj dopyt na trhu práce. Ten je po znalcoch digitálneho marketingu obrovský, firmy našich absolventov sami oslovujú, čím si budujeme dôveryhodné a kvalitné meno.

V tomto má DMC naozaj veľkú výhodu, pretože podobných projektov, ktoré by dokázali vychovať pripravených ľudí do praxe je málo.

Je to tak, na Slovensku je podobných projektov málo. Máme samozrejme vysoké školy, no zamestávatelia hľadajú v kandidátovi pridanú hodnotu. Potrebujú vidieť, že človek sa vzdeláva aj mimo štúdia, je aktívny a má prax. Práve túto pridanú hodnotu študentom v DMC ponúkame.

Konferencia Make It Digital, Marketingovica, webináre, DigiFest – toto všetko sú projekty, s ktorými je DMC spojené. Každý z nich má však vlastný vizuál a tone of voice. Prečo ste sa rozhodli neviazať sa na rovnaké brandové prvky?

Všetky tieto projekty vznikali postupne, nie naraz. Konferencii sme chceli dať vlastný vizuál, a tak vzniklo jej samostatné logo. Potom však prišla Marketingovica, čo bol úplne iný projekt, aj keď s rovnakou cieľovkou. Vtedy nebolo našou prioritou, aby mali všetky naše projekty rovnaké grafiky, a tak vznikali vizuály pre každý z nich samostatne. Vždy keď prišli noví študenti, mali priestor spraviť novú grafiku, webku, logo aby si mohli svoje zručnosti trénovať, nemysleli sme si, že sa tam časom rozbehneme a budeme známejší a organizovať veľké podujatia. Teraz si to už uvedomujeme, že bude potrebné brand of voice našich projektov zjednotiť.

Ako vidíš budúcnosť DMC z pohľadu značky? Plánuješ stavať na tom, čo si vybudoval, alebo si vieš predstaviť rebrand?

Rebrand si určite viem predstaviť. Je to ale záležitosť na dlhé trate a momentálne na to ešte nedozrel čas. Aktuálne však rebrandujeme jednotlivé projekty, čo sa dotiahne v priebehu tohto alebo budúceho roku. Spúšťame novú sériu webinárov, ktorým sme vylepšili dizajn aj kvalitu. Niečo podobné čaká aj zvyšok projektov a úprimne sa na to teším.

Znamenalo by to aj zjednotenie štýlov a vizuálov všetkých projektov?

Vizuálne ich zjednotiť by bolo určite pekné, no my ako študentský projekt si takéto “nedokonalosti” môžeme dovoliť. Nemenil by som napríklad nové logo Digitálnych Anjelov len preto, aby sme niekedy v budúcnosti mali jednotný vizuál. Čo bude tiež potrebné jednotiť je tone of voice. Ten u jednotlivých projektov nie je úplne dotiahnutý a rád by som sa na to pozrel s budúcou generáciou členov DMC.

Na záver by si nám ešte mohol povedať, čo je podľa teba z pohľadu budovania značky pre DMC najkľúčovejšie. Je niečo, bez čoho by DMC nebolo na takej úrovni, ako je dnes?

Kladieme veľký dôraz na interný brand. Naše HR oddelenie sa kedysi volalo “Interný brand” a jeho účelom bolo budovať lovebrand medzi členmi. Toto máme v DMC veľmi dobre, priam až učebnicovo nastavené. Máme happiness manažérku, pravidelné teambuildingy, cally o spokojnosti, dotazníky na vylepšenie, meriame firemnú kultúru, organizujeme chatu a jachtu, mám svoj merch, vyhlasujeme najšikovnejších členov mesiaca a mnohé iné motivačné prvky. Týmto všetkým budujeme firemnú kultúru a internú značku. Jedna vec je budovanie brandu smerom von, no rovnako dôležité je budovať brand smerom dnu. Toto je podľa mňa kľúčové. Keď majú členovia jasnú spoločnú víziu, odrazí sa to aj na tom ako značku vnímajú ľudia mimo nej.

Author

DMC team