Over 10 years we helping companies reach their financial and branding goals. Onum is a values-driven SEO agency dedicated.

CONTACTS
Vzdelávanie

Storytelling v marketingu: Vytvor značke príbeh na sto spôsobov!

brand storytelling

Chceš svoj marketing povýšiť na nový level? Skús doň zakomponovať príbeh! Značky a firmy, ktoré zákazníkom dokážu rozpovedať zaujímavú “brand story”, sú zapamätateľnejšie, prirodzenejšie a ľahko rozlíšiteľné. Brandový storytelling je silný marketingový nástroj, no vyžaduje si ľudský a citlivý prístup. Ako s ním začať a kde sa inšpirovať? Prinášame ti zopár tipov a rád!

Čo si pod pojmom “storytelling” v marketingu vôbec predstaviť?

Určite si sa už stretol s reklamnými spotmi, ktoré pripomínali skôr krátky film. Táto forma storytellingu je jednou z najrozšírenejších, no nie je ani zďaleka jedinou. 

V dobe internetu a sociálnych sietí už príbehy značiek môžeme nájsť takmer všade. Prostredníctvom blogov, príspevkov, kampaní, či stories môžu marketéri prezentovať príbeh svojej značky doslova v reálnom čase. Brandový storytelling teda predstavuje aktivity, ktorými značka prezentuje nejaký príbeh – buď svoj vlastný, alebo aj fiktívny, čisto na marketingové účely.

Čo je kľúčom k úspešnému príbehu?

Dobrá brand story by mala:

  • vyvolať emóciu – s príbehom, ktorý ľudí chytí za srdce, sa oveľa ľahšie stotožnia a následne si ho lepšie zapamätajú
  • byť zaujímavá – neprezentuj zákazníkovi len sériu nudných udalostí, namiesto toho vytvor príbeh, ktorý ho prinúti sledovať ho až do konca
  • mať call to action – k čomu chceš ľudí naviesť? Či už to je výzva nakúpiť, pozvánka na event, alebo aj hlbší spoločensko-zodpovedný odkaz

Ako môžeš brand story poňať?

Ak už si sa rozhodol budovať značku s príbehom, môžeš sa inšpirovať rôznymi spôsobmi, ako na to.

Príbeh o značke

K začiatkom väčšiny firiem sa viažu pútavé príbehy. Niektoré bývajú vtipné, niektoré skôr emotívne, no skoro všetky stoja za to, aby sa o nich svet dozvedel, ak sú správne podané. Zákazníkom môžeš rozpovedať príbeh aj o zakladateľovi, vzniku firemných hodnôt, či vašom prvom veľkom úspechu. Dbaj však na to, aby bol príbeh prispôsobený vášmu zaužívanému tone of voice.

Príbeh o produktoch a službách

Produkty, ktoré majú príbeh, sa predávajú lepšie. Prečo je to tak? Ak zákazník pozná príbeh o tom, ako výrobok vznikol, čo všetko obnáša jeho výroba, kto sa na nej podieľa alebo odkiaľ pochádzajú materiály, z ktorých je vyrobený, bude na neho pôsobiť oveľa dôveryhodnejšie. Produkty, ktoré ľudia poznajú viac do hĺbky v budúcnosti pravdepodobne uprednostnia pred konkurenciou.

Tzv. product story môžeš podať aj vtipne, neboj sa napríklad ukázať na fail, ktorý sa vám pri výrobe či navrhovaní stal. Je to sympatické a zároveň to ukáže, že sa vo firme dokážete poučiť z vlastných chýb.

Príbeh o pomoci

Pomáha tvoj podnik neziskovým organizáciám, prispieva na dobré účely, alebo chráni životné prostredia? Príbehy o značkách, ktoré využívajú svoju platformu na spoločensky prospešné účely sú mimoriadne efektívne. Vysielajú zákazníkovi pozítívny signál a ukazujú firmu v dobrom svetle. Daj si však záležať na spôsobe, akým takýto príbeh podáš.

Pamätaj, že pri tejto reklame treba ukázať v prvom rade pozitívny dopad, ktorý firma zanechala na komunite. Zvoľ jemný, skromný, no sebavedomý tone of voice, ktorý nebude pôsobiť samoľúbo. Priama propagácia produktu, či služby sa pri tomto type príbehu veľmi nevypláca, call to action by teda v tomto prípade mal byť skôr inšpiratívny a vyzvať ľudí k dobrému skutku.

Môžete napríklad zorganizovať zber odpadu a napísať o tejto akcii blog

Príbeh o zákazníkoch

Zákazníci sú srdcom každej značky, či firmy, preto sa z marketingového hľadiska vždy oplatí obrátiť pozornosť na nich a ukázať tak, že ti na nich záleží. 

Ukázať im môžeš napríklad krátky, pokojne aj fiktívny (no uveriteľný) príbeh o tom, ako propagovaný produkt, či služba niekomu uľahčili život. V tomto prípade je však dôležité dať si pozor, aby takáto reklama neskĺzla do klišé známe z teleshoppingových TV spotov, kde produkt zázračne vyrieši všetky problémy, ktoré človek v živote práve má. Peknou customer story môže byť tiež príbeh o úplne prvom zákazníkovi, alebo aj o tom, ako sa daný produkt, či služba používa v rodine zákazníka z generácie na generáciu. Nech už sa rozhodneš pre akékoľvek podanie, nezabúdaj, že zákazník musí byť vykreslený vždy na prvom mieste.

Odprezentuj značku tak, ako by si chcel, aby bola vnímaná

Príbehov, ktoré sa ľuďom môžu spájať s tvojou značkou, je nespočetne veľa. Niektoré si vytvoria oni sami, už len tým, že používajú jej produkty a služby. Ich vlastné príbehy kontrolovať nemôžeš, no prostredníctvom marketingu im môžeš rozpovedať mnoho nových a prispieť tak k tomu, aby bola tvoja značka zapamätateľnejšia, sympatickejšia a hlavne ľudskejšia. Stojí to za vyskúšanie!

Author

DMC team